Va transmitem punctul de vedere si propunerile UNIUNII SINDICATELOR POLITISTILOR LOCALI DIN ROMANIA cu privire la proiectul de modificare si completare a Legii nr. 155/2010, transmis de MDRAP:

PROPUNERI :

1. Se impune eliminarea pct. 2 din proiect. Acest punct urmareste desfiintarea politiilor locale ale sectoarelor 1 – 6, ceea ce ar lipsi/priva autoritatile administratiei publice locale ale sectoarelor 1-6 (primarii) de cele mai importante parghii in solutionarea problemelor locale si ale comunitatii.

Totodata, nu intelegem ce s-ar intampla cu personalul actualelor structuri de politie locala ale sectoarelor 1-6 si structurile specializate din cadrul aparatului de specialitate al primarului care, prin reorganizarea politiei comunitare, au fost incluse in politia locala (mediu, comercial, disciplina in constructii)

2. Pct. 4 din proiect conduce la politizarea structurilor de politie locala. De asemenea, nu sunt prevazute/stabilite niste criterii clare de numire a sefului politiei locale. In consecinta propunem eliminarea acestuia din proiect.
3. Consideram ca prevederile pct. 12, alin. (6) sunt profund discriminatorii, impartind politistii locali in mai multe categorii, unii avand mai multe drepturi salariale decat altii. Pentru inlaturarea unei asemenea situatii propunem urmatorul continut:
Pct. 12, alin. (6) – Prevederile alin. (5) se aplica si functionarilor publici din politia locala incadrati in functia publica specifica de politist local.

4. In expunerea de motive, punctul 2 al proiectului de modificare a Legii nr. 155/2010, se afirma ca: “…sunt limitate atributiile politiei locale in sensul ca politiei locale nu i se confera dreptul de a constata infractiunile si a actiona in acest sens putand aplica doar sanctiuni contraventionale.”
!FALS!La art. 12 din Legea nr. 155/2010 se prevede:
art. 12 – In cazul infractiunilor flagrante, personalul politiei locale procedeaza conform dispozitiilor art. 293 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare.”
La art. 23, lit. e din H.G. 1332/2010 se prevede:
Art. 23 – In exercitarea atributiilor prevazute de lege in domeniul ordinii si linistii publice, politistii locali desfasoara urmatoarele activitati:
lit. e) In cazul constatarii in flagrant a unei fapte penale imobilizeaza faptuitorul, iau masuri pentru conservarea locului faptei, identifica martorii oculari, sesizeaza imediat organele competente si predau faptuitorul structurii Politiei Romane competente teritorial, pe baza de proces-verbal, in vederea continuarii cercetarilor.”
In consecinta, tinand cont de prevederile legale mentionate mai sus, politistul local are dreptul si este obligat sa constate infractiunea flagranta, sa intocmeasca procesul verbal de constatare, sa retina persoana care a savarsit infractiunea, sa identifica martorii si mijloacele materiale de proba, apoi sa predea faptuitorul si mijloacele materiale de proba, impreuna cu procesul verbal de constatare catre organele competente.
De asemenea, la art. 20, alin. (1), lit. h) se prevede:
Art. 20
(1) In exercitarea atributiilor ce ii revin, potrivit legii, politistul local are urmatoarele drepturi principale:
h) sa conduca la sediul politiei locale sau al unitatilor/structurilor teritoriale ale Politiei Romane pe cei care prin actiunile lor pericliteaza integritatea corporala, sanatatea sau viata persoanelor, ordinea publica ori alte valori sociale, precum si persoanele suspecte de savarsirea unor fapte ilegale, a caror identitate nu a putut fi stabilita in conditiile legii…”
Avand in vedere dispozitiile legale putem concluziona ca expunerea de motive si proiectul de modificare a Legii nr. 155/2010 tradeaza o grava necunoastere a prevederilor legale in vigoare, fapt ce poate aduce grave prejudicii institutiei politiei locale in situatia adoptarii acestuia.

5. Avand in vedere punctul 6 din proiect si in vederea punerii in acord si armonizarii modificarilor dorite propunem si modificarea art. 4, alin. 5), art. 14 si art. 18, alin. (9) din Legea nr. 155/2010 cu urmatorul continut:
Art. 4(5)Numărul de posturi pentru politistii locali cu atribuţii de pază se stabileşte în funcţie de numărul şi importanţa obiectivelor care trebuie asigurate cu pază.
Art. 14, alin. (2) Pot ocupa functii publice de politist local functionarii publici care indeplinesc atributii de natura celor prevazute la art. 6 – 11.
Art. 14, alin. (3) se elimina.
Art. 18, alin. (9) Formarea profesionala a politistilor locali cu atributii in domeniul pazei bunurilor si a obiectivelor de interes local se realizeaza in conditiile Legii nr. 333/2003, republicata.
6. Avand in vedere nerespectarea prevederilor legale privind libertatea de asociere propunem eliminarea Punctului 7 din proiect.

Cu deosebita consideratie,
PRESEDINTE
Dan Varlan